Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats
De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens WO II.
Waarom?
Voor jongeren uit de omgeving is de Duitse begraafplaats vaak onbekend terrein. Dit project wilde de betrokkenheid van die jongeren verhogen door hen met hoofd en handen aan de slag te laten gaan op die plek. Het project sensibiliseerde de jongeren ook over de bewaring van erfgoed en over belangrijke historische gebeurtenissen en thema's zoals oorlog en vrede.
Door in dialoog te gaan met de Duitse jongeren ontdekten de leerlingen dat het verleden vanuit verschillende standpunten kan bekeken worden. Stereotiepe beeldvorming over WO II en wij-zij denken werd ontkracht. De focus verschoof naar een universele en verbindende herinneringscultuur.
Door met persoonlijke verhalen aan de slag te gaan en deze op een creatieve manier te verwerken, kwam de begraafplaats en het verhaal rond WO II tot leven. De leerlingen presenteerden hun werk voor het publiek op de herdenkingsplechtigheid 'Volkstrauertag'. Alle resultaten werden ook in beide scholen getoond en online gepubliceerd. Bekijk alle digital stories.
Hoe?
Onderzoeken:
- Persoonlijke verhalen koppelen aan de grafstenen: Wie is hier begraven? Wie waren deze mensen? Wat maakten ze mee? Zo gaan de jongeren met andere ogen naar de begraafplaats kijken en daarover nadenken: Wat betekende de begraafplaats vroeger? Wat betekent deze plek vandaag? Wat betekent deze plek voor mij?
- Welke impact had de oorlog in hun dorp?
- Welke impact had de oorlog op Britten, Polen, Belgen en Duitsers? Wat zijn de gelijkenissen en verschillen?
- Hoe gaan we met deze verhalen om? Hoe herdenken we?
Onderhouden:
- De leerlingen helpen met: ontmossen van graven, verwijderen van onkruid, heraanleg van beplanting (heide)
- De leerlingen denken na over onderhoud van de begraafplaats: Hoe ziet een Duitse begraafplaats, begraafplaats van de ‘verliezer’, eruit? Wat zegt dat over hoe we met het verleden omgaan? Zijn we als Belgen bereid om graven van de toenmalige vijand te onderhouden? Zijn we als Duitsers bereid om over het moeilijke verleden te reflecteren?
Reflecteren en creëren:
- Digital storytelling: op basis van biografieën van Duitse, Poolse, Britse soldaten of Lommelaars tijdens WO II maken ze videoverhalen met tekst, beeld en geluid
- Slam poetry: gesproken tekst rond het thema en presenteren van tekst voor een publiek
- Plastische kunst creëren rond gedachten, meningen en persoonlijke gevoelens van de jongeren
- Villa Basta vzw ondersteunde de leerlingen en hun leerkrachten tijdens de creatieve trajecten.
Jong redt Oud
Met Jong redt Oud nemen kinderen en jongeren een erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde onder hun hoede. Hiervoor gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed.
Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!
- Contacteer Jong redt Oud (enkel voor Limburgse scholen) en ontdek meer projecten.
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.