Brol en bazaar? Dat dacht je maar!
Omdat de leerkrachten en de ouderraad van Basisschool De Kraal merkten dat de nadruk op school vooral op het cognitieve lag, sloegen ze de handen in elkaar. Samen zetten ze een project rond (recycleerbaar) afval op poten om alle leerlingen de kans te geven om hun talenten te tonen.
‘Bij Basisschool De Kraal hadden we nog niet zo veel ervaring met culturele participatieprojecten’, vertelt Dominique Van Der Schoot. ‘Eigenlijk is het zaadje geplant door een mama van één van de leerlingen die me het voorbije schooljaar wees op de subsidiemogelijkheden van een dynamoPROJECT.
‘Dat zag ik wel zitten, dus hebben we op school een klein cultuurteam opgericht. We zijn beginnen brainstormen en we hebben daar meteen de ouders bij betrokken. Dat was een praktische noodzaak, aangezien we slechts een kleine wijkschool zijn met drie kleuterklassen en de eerste drie leerjaren. Zowel de leerkrachten als de ouderraad waren volmondig akkoord om iets uit te werken.’
Onze visie op cultuur
‘Eerst hebben we onze visie op cultuur uitgewerkt. Wat willen we met cultuur bereiken en hoe plannen we dat te doen? Daar is toch wel enige tijd in gekropen, aangezien er op dat vlak nog nooit was nagedacht op school. Vanuit die visie hebben we dan het project uitgewerkt.’
‘Door al dat voorafgaand denkwerk, werd het uiteindelijke project veel groter dan we aanvankelijk in gedachten hadden. Het belangrijkste was dat we onze leerlingen kennis wilden laten maken met cultuur in de breedst mogelijke zin van het woord. En we wilden hen eens op een andere manier school laten beleven. We merkten immers dat we heel cognitief bezig zijn met rekenen en taal, maar dat we daardoor kinderen die op dat vlak minder sterk zijn weinig kansen geven om hun talenten te laten zien.’
Ervaringsgericht werken
Zo zette De Kraal het project ‘Brol en bazaar? Dat dacht je maar!’ op. ‘Vanuit afval begonnen we in een klas te werken rond recyclage en milieubewustzijn. Dat werd vervolgens in samenwerking met vzw Mooss uit Leuven uitgewerkt. Hun kunstenaars leerden onze leerlingen (en meteen ook de leerkrachten die alles meevolgden, hoe ze muzisch konden werken zonder te vervallen in resultaatsgericht werken. We wilden immers dat het uit de kinderen zou komen.’
‘Zo zijn we een aantal vrijdagnamiddagen klasdoorbrekend gaan werken. Elke leerkracht bood een aantal workshops aan waaronder olievatenpercussie, mode, toneel, dans … Daaruit mochten de kinderen hun keuze maken. Dat werd uiteindelijk afgerond met een kunstenparcours voor de ouders en met Carnaval trakteerden we iedereen op een leuke voorstelling rond het thema.’
De balans?
‘Er is heel veel enthousiasme ontstaan bij ouders en leerkrachten. Ze zagen hoe de leerlingen openbloeiden of zich toonden zoals ze zich nog nooit hadden getoond. Ook dat kunstenparcours was voor de kinderen een echt hoogtepunt. Maar het belangrijkste voor mij blijft hoe er een heel nieuwe dynamiek is ontstaan tussen schoolteam en ouderraad. Ons project is veel groter geworden dan we voor ogen hadden, en dat is alleen maar gelukt door dat we er allemaal samen aan hebben gewerkt.’
Tips van juf Dominique
- Zoek medestanders in de school en de ouderraad die mee willen denken rond cultuur in de school. Richt een cultuurwerkgroep op, in samenwerking met ouders.
- Doe het niet alleen! Laat je ondersteunen door externe partners die van aanpakken weten.
- Zoek een thema dat in alle klassen al aanwezig is, zoals bijvoorbeeld afval.
- Kijk naar de reeds aanwezige expertise binnen je team en maak hier gebruik van. Zo gaven onze leerkrachten klasdoorbrekende workshops op vrijdagnamiddag.