Boekenjuf Vanessa | Onze leerlingen zijn eigenlijk veel meer met boeken bezig dan ze zelf beseffen
In De Varens in Sint-Andries zitten leerlingen die allemaal een beetje extra aandacht nodig hebben. De school uit het bijzonder onderwijs is onderverdeeld in verschillende opleidingsvormen en boekenjuf Vanessa doet er alles aan om in elke opleidingsvorm boeken naar voor te brengen.
Voor Vanessa begon het allemaal toen ze samen met twee collega's boeken uit haar persoonlijke collectie introduceerde in de les. Ondertussen heeft ze met hulp van de school en van GOK-coördinator Kelly Puystjens een rijk aanbod aan boeken ter beschikking in de schoolbibliotheek. Het budget komt van het oudercomité. ‘De eerste keer werden er in één keer 25 boeken aangekocht. Nu krijgen we per trimester vijf nieuwe boeken.’
In het boekenrek vinden we zowel klassiekers als recente boeken, maar ook een grote hoeveelheid doe-boeken. ‘Want onze leerlingen zijn doeners en het sluit aan bij de interesses van de leerlingen, vertelt Vanessa. ‘De boeken over vliegtuigen, die eigenlijk zeer moeilijke lectuur zijn, doen het ook heel goed.’ In het aanbod zitten makkelijke boeken voor leerlingen met dyslexie of anderstaligen. ‘Het is niet omdat ze zeventien jaar zijn en maar het leesniveau hebben van het eerste leerjaar dat ze ook boeken voor het eerste leerjaar moeten lezen. Het is de bedoeling dat ze kunnen lezen wat hen interesseert.’
Wie is Vanessa Clovyn?
School: GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs De Varens in Sint-Andries..
Favoriete kinderboek: Matilda van Roald Dahl.
Geeft de boekenmicrobe door omdat … ‘Ik had vroeger veel boeken thuis en zo rolde ik in het wereldje. De leerlingen hier op school hadden bitterweinig interesse in boeken lezen. Het is de bedoeling dat ik ze de microbe doorgeef.'
Lekker voorlezen
Omdat niet alle opleidingsvormen (OV) even goed zijn in lezen, kwam Vanessa met een leuk initiatief op de proppen. De leerlingen uit OV3, de sterke lezers, lezen op het einde van elk trimester een verhaal voor aan de leerlingen van OV1, de zwakkere lezers. Dit initiatief wordt door beide opleidingsvormen enorm gesmaakt. Nu nog een manier vinden om ook OV2 bij het lezen te betrekken …
‘Onze leerlingen zijn eigenlijk veel meer met boeken bezig dan ze zelf beseffen.’
Weg met dat boek
Elke klas besteedt per week een klein lesuur aan boeken. Dit gebeurt interactief en kan op allerlei verschillende manieren. De leerlingen nemen het boek zelden mee buiten de klas. ‘Boeken raken al eens sneller beschadigd, vandaar.’ Eén boek in de collectie is bedoeld om beschadigd te worden. Dit is geen boek is de titel. Het boek is speciaal voor de leerlingen die absoluut niet graag lezen. Het bevat allerlei opdrachten zoals 'Gooi mij door het raam'. Op die manier lezen de leerlingen al spelenderwijs.
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.
CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.
Start To Read
‘Lezen voor iedereen’, dat wil De Varens bieden. ‘We willen af van het hokjeslezen, we willen dat leerlingen zelf kiezen wat ze lezen! Aan de hand van hun eigen Start To Read-programma bieden ze alle leerlingen van OV3 de kans om, op welk leesniveau dan ook, een boek te lezen volgens hun interesse. De boeken in de schoolbib staan vervolgens gesorteerd per leesprofiel per niveau.
De logo's op de boeken komen overeen met die van de jeugdbibliotheek in de stad. ‘Daarnaast gebruiken we ook de Leesta!(s) met de leerlingen. De Leesta!(s) is een mobiele tas die leerkrachten van OV3 kunnen ontlenen. Binnenin zit een boek en een aantal interactieve opdrachten om de leesvaardigheid van de leerlingen te bevorderen. Onze leerlingen zijn eigenlijk veel meer met boeken bezig dan ze zelf beseffen.’
‘Als je zelf niet gemotiveerd bent, dan straal je dit uit en zullen de leerlingen ook niet graag lezen.’
Besmettelijk leesplezier
‘We evalueren niet op technisch lezen, omdat we vooral de nadruk willen leggen op plezier. Dat evalueren de leerlingen wél zelf. We willen afstappen van het prestatielezen. Lezen moet voor de leerlingen een plezier zijn. Daarbij is motivatie enorm belangrijk. Als je zelf niet gemotiveerd bent, dan straal je dit uit en zullen de leerlingen ook niet graag lezen.’
‘Het is fijn om de evolutie van de leerlingen te zien. De oudere leerlingen komen nu graag boeken uitlenen, terwijl ze vroeger boeken door het raam gooiden.’ Die evolutie werkt ook aanstekelijk bij de leerkrachten. ‘Soms hebben leerkrachten een leerling een boek zien lezen, waarbij achteraf blijkt dat ze dat boek ook wel eens zouden willen lezen. Door de leerlingen zo plezierig te zien lezen, krijg je zelf telkens weer de microbe te pakken.’