Vorming voor leerkrachten: wat leren we van onze zoektocht naar waarheid?
GUM, Mediawijs en Odisee Hogeschool slaan de handen in elkaar om een inspirerende dag aan te bieden rond de thema’s waarheid, wetenschap, beeld(vorming) en kritisch burgerschap. Dit is een vorming voor leerkrachten secundair onderwijs.
n de expo Wonderkamer van de WAARHEID laten we bezoekers stilstaan bij het begrip waarheid. Hoe kom je tot waarheid en wat maakt waarheid tot waarheid? We zoeken dagelijks naar wat waar is en wat niet. Wat willen we dan eigenlijk echt weten? Bestaat absolute zekerheid? En hoe vinden we die? Wat is de rol van wetenschap daarin? Weet een wetenschapper beter wat waar is? Hoe spreken we met jongeren over dit thema en hoe houdt dit thema hen bezig?
Op deze en vele andere vragen zoeken we samen een antwoord in een dag vol ‘waarheid’. We duiken in een filosofisch bad, we scherpen de kritische geest, we leren methodieken kennen om fake van echt te scheiden, en gaan na hoe we om kunnen gaan met andere perspectieven.
Dit alles met een berg bruikbaar lesmateriaal om straks zelf in je klas aan de slag te gaan.
Programma
9u: verwelkoming met koffie
9u30: gegidste rondleiding in de expo Wonderkamer van de WAARHEID
11u15: workshop 'Beelden in het nieuws' (Mediawijs) of workshop 'EDUBOX wij-zij-denken' (Mediawijs)
12u30: lunch
13u30: workshop 'Beelden in het nieuws' (Mediawijs) of workshop 'Waarheid & Wetenschap' (Laura Vervacke en Broos Delanote van Odisee Hogeschool & Exploratio)
14u45u: workshop 'EDUBOX wij-zij-denken' (Mediawijs) of workshop 'Waarheid & Wetenschap' (Laura Vervacke en Broos Delanote van Odisee Hogeschool & Exploratio)
16u: einde
Beschrijving workshops
Waarheid & Wetenschap
Hoe weet je of iets waar is? Heeft een wetenschapper altijd gelijk? Mag een wetenschapper twijfelen? En kan je ergens helemaal zeker van zijn? Wetenschap biedt een methode om tot betrouwbare kennis te komen. Tegelijkertijd evolueren wetenschappelijke ideeën ook. Wat wetenschappers honderd jaar geleden als waar beschouwden, verschilt van onze huidige opvattingen. In deze workshop ontdek je aan de hand van concreet leermateriaal, hoe je met jongeren kan reflecteren over waarheid over wetenschap binnen een les wetenschappen, filosofie of levensbeschouwing. Je ervaart hoe om te gaan met dialooggesprekken en hoe het denken van jongeren te stimuleren. We putten hierbij uit de WetenschapsReflex-methodiek.
Workshopgevers: Laura Vervacke en Broos Delanote - Odisee Hogeschool & Exploratio
Beelden in het nieuws
Beelden zijn vandaag vaak onze eerste bron van informatie, verleiding of expressie. Om de wereld van vandaag en morgen te begrijpen, is het leren ‘lezen en schrijven’ van beelden een must! Maar… beelden zijn niet enkel ons visueel raam op de wereld, ze kunnen ons ook misleiden. Om beelden beter te begrijpen en onszelf te wapenen tegen elke vorm van misleiding, is beeldgeletterdheid een key skill! In deze sessie van Mediawijs gaan we daarom actief aan de slag om beelden te begrijpen.
EDUbox wij-zij-denken
Over sommige onderwerpen lopen de spanningen hoog op. Het lijkt dan alsof je alleen een kamp ‘voor’ en een kamp ‘tegen’ hebt, het één is ‘de waarheid’ en het ander is ‘gewoon bagger’. Als leerkracht vermijd je sommige thema’s misschien omdat ze te gevoelig liggen. En welke rol spelen persoonlijke waarheden? In deze sessie gaan we aan de slag met de EDUbox wij-zij-denken, een inhoudelijke toolbox over polarisatie met een methodiek die laat jongeren in de klas oefenen in het omgaan met meningsverschillen.
Toon kaart
GUM (Gents Universiteitsmuseum) & Plantentuin
K.L. Ledeganckstraat 35
9000 Gent
Originele datum:
-
eerste graad
- 1ste leerjaar A
- 1ste leerjaar B
- beroepsvoorbereidend leerjaar
- BSO
- Deeltijds leren en werken
-
derde graad
- TSO
- KSO
-
Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Dans