Traject: muzische inspiratie voor het secundair onderwijs
Het voorbije jaar kreeg ik heel wat leerkrachten over de vloer met een lichte paniek en heel veel vragen over de hervormingen. Hoe geef ik muziek of beweging als ik een beeldende achtergrond heb? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet door de mand val tegenover mijn leerlingen?
Wij willen jullie hierin ondersteunen met een muzische traject. Dit traject dient om inspiratie te bieden in de andere domeinen dan alleen beeld. Laagdrempelige, plezierige, inspiratievolle en expressieve opdrachten die het je mogelijk maken om vakoverschrijdende te werk te gaan en die je zelfvertrouwen doen groeien door ze in groep in de praktijk uit te testen. Beeldende kunst zal niet verdwijnen in dit traject, het zal vaak de inspiratiebron zijn voor andere oefeningen zodat één beeldende kunstenaar ons een heleboel inspiratie bezorgt!
Ook ikzelf, Inge Vanhoof, heb een beeldende achtergrond, maar ik heb een postgraduaatopleiding tot muzocoach gedaan en ik heb gezocht naar een perfecte rechterhand. Die heb ik gevonden in Nele Stockx, coach, bewegings- en dramadocente en een dame met pit. Zij heeft, net als ik veel ervaring vanuit het lager onderwijs, maar begeleid ook tieners doorheen dans en drama.
Samen hebben we een gevarieerd traject uitgestippeld waarin we dieper ingaan op de mogelijkheden en doelen binnen beeld, muziek, beweging, drama, media en taal. Onze trajectdagen zijn praktijkgericht, we dompelen onszelf onder in dit muzisch bad zodat we zelf ervaren wat aangenaam is en wat de eventuele valkuilen bij je tieners kunnen zijn. We bieden je tools om creatief te denken en zelf aan de slag te gaan. Jullie delen ook jullie eigen inspiratie en ervaringen uit de klas met elkaar. Dit zorgt voor een heleboel nieuwe ideeën en lessen voor de komende jaren.
Als het ware een vliegende, nieuwe start waarin je je even comfortabel voelt als in je eigen vakgebied. We garanderen plezier, nieuwe kennis én vaardigheden!
Trajectdag 1: Rap, rapper en rapste
Kunst staat de leerlingen toe om zichzelf vrij uit te drukken en om te ontdekken, exploreren en experimenteren. Het schept een veilige plaats voor zelfreflectie en persoonlijke betekenisgeving.
Maar hoe doen we dit in de praktijk? Hoe kan kunst een persoonlijke boodschap worden van de leerlingen zonder dat ze het gevoel hebben dat ze zich belachelijk maken? Hoe kan de leerling iets naar voren brengen zonder dat de klas gaat lachen? Onze coachervaringen en tips delen we met jullie.
In deze eerste dag gaan we ook eens kijken welke beeldende doelen overeen komen met de andere domeinen. Wat we al kennen voelt al meer vertrouwd. We kijken ook eens dieper op de doelen van muziek, geluid en taal en leggen uit wat niet duidelijk is.
Deze dag staat in het teken van rap, rapper en vlugger resultaat. Kleine muizenstappen en oefeningen gaan ons aan het rappen krijgen, wie weet lukt het ons zelfs wat te beatboxen. En bij rap hoort een hele scène die we even gaan toelichten. We kijken in het beeldende luik naar street art van Belgische bodem. Deze dag staat in het teken van ritme, geluid, mc’s en graffiti.
Trajectdag 2 : Werken met danshoezen:
We werken een hele dag met danshoezen, een reuzegrote beenverwarmer waar je kan inkruipen. We maken eerst onze hoes om er nadien mee te spelen. Dit om aan te tonen dat je dat makkelijk met je klas kan creëren.
Stel je voor: de danshoes is je cocon en je wilt eruit. Maar je weet niet waar je terecht komt. Aan de hand van drama-opdrachten spelen we met de hoes en proberen we ons te verlossen van onze cocon. Of misschien is het net zo gezellig om er in blijven zitten.
We gaan dansen met de hoezen. Het leuke is dat je helemaal veilig in je hoes zit. Niemand ziet hoe je danst. Je experimenteert met de rekbaarheid van je lichaam en van de hoes. We vertrekken vanuit standbeelden en vormen. We kijken eens naar performance-kunstenaars als Marina Abramovic en ontdekken wat hun beweegredenen zijn. Past dit misschien ook bij de foto’s van Annie Leibovitz?
Dit wordt een dag die in het teken staat van dans, drama, beeld en media.
Trajectdag 3: Improvisatie en media
Je kent het misschien nog wel van vroeger: ‘Onvoorziene omstandigheden’ of de ‘Lama’s’ op de tv? Maar hoe beginnen we eraan? Wat zijn nu gemakkelijke intro’s om de leerlingen in gang te zetten? Hoe kan je korte opwarmoefeningen doen die onze hersenen al aan het werk zetten, maar ook een goede sfeer brengen in de klas? Hoe plaats je een gemaakt kunstwerk in deze impro? Hoe kunnen titels van kunstwerken ons inspiratie bezorgen? Of nog gemakkelijker, waar op het internet vind je fijne hedendaagse input?
Schimmenspel is een schaduwprojectie van materialen of lichamen om een scène te spelen. Je eigen lichaam verstopt achter een doek sluit ook weer aan bij dag 2, danshoezen. Maar wat als je nog een overheadprojector hebt, wat papier en een schaar? Hoe ontstaan leuke figuren en korte verhalen? Hoe kunnen we dit eeuwenoude spel nieuw leven inblazen en opdrachten geven aan de leerlingen die ‘cool’ zijn? Wat doe je met je stem, hoe maak je achtergrondgeluiden?
Tableau vivant of standbeeldentheater is een gemakkelijke drama oefening om met de studenten te doen. We bieden je een aantal schilderijen aan die geschikt zijn en waarbij je ook beeldend aan de slag kan.
Tot slot nog een paar goede app’s en websites die je inspiratie (of humor) kunnen bieden op het gebied van fotografie en nieuwe media. Bijvoorbeeld de app/site Arts & Culture van Google, hoe gebruik je die, wat kan je er terug vinden en wat is de moeite om te laten zien aan je studenten?
Trajectdag 4: Inspiratie op maat
In het kort gaan we nog eens na welke werkvormen we allemaal gezien hebben en wat het meest geschikt is voor je doelgroep. Dan is het aan jullie om te creëren.
Jullie hebben zelf thema’s en kunstenaars doorgegeven waar je rond wil werken. Nu gaan jullie in kleine groepjes op zoek gaan naar eigen input, de dialoog versterkt de inspiratie, creativiteit wordt gevoed door conversaties.
Je krijgt achtergrond over de opbouw van een les, open en gesloten opdrachten. Je wordt gecoacht in het opmaken van je lesopbouw en de formulering van je opdrachten. Sommige opdrachten proberen we in de namiddag uit, want soms weet je niet of je opdracht werkt. Door het uit te proberen, leren we je hoe je je opdracht tijdens de les kan bijsturen.
Al deze nieuwe ideeën worden door ons nog eens bijgestuurd en bijgehouden. Samen met de andere opdrachten doorheen dit traject, zijn dit een boel haalbare, fijne en muzische inspiratie die we allemaal in een syllabus bundelen.
Wat neem je mee?
Veel inspiratie, tips & tricks, leuke en korte opdrachten om met je leerlingen aan de slag te laten gaan.
Inbegrepen: een zelfgemaakte lunch, tussendoortjes, koffie, thee en water.
Doelgroep: secundair onderwijs, bijzonder secundair onderwijs, DKO
Toon kaart
Hangar Bazarts
Lummense Kiezel 68b
3510 Kermt (Hasselt)
Originele datums:
-
eerste graad
- 1ste leerjaar A
- 1ste leerjaar B
- beroepsvoorbereidend leerjaar
- BSO
-
derde graad
- TSO
- KSO
-
Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
- Dans