Screen-It: digitale input voor muzische ervaringen
Digitale input voor muzische ervaringen
Naar aanleiding van de tentoonstelling Screen-It, ontwikkelde Bazarts een educatief luik. Screen-It is een tentoonstelling van hedendaagse kunstenaars die zich verdiept hebben in de scherm-cultuur. Bij de vertaling van ‘screen’ vind je vele betekenissen: scherm, projectiedoek, film, doek van een bioscoop, vertonen, verfilmen, op het doek brengen.
Wij hebben ze allemaal bestudeerd en gekeken hoe we leuke inspiratie kunnen halen bij deze ‘nieuwe’ kunstenaars. Een mengelmoes aan inspiratie op het vlak van beeld, drama, media, woord en creatief taalgebruik.
Video en projecties: media en drama
Lukt het ons om de kinderen zelf een korte video te laten maken? Tony Oursler geeft ons ‘zotte’ input, waarbij de leerlingen ook nog eens eerst aan de slag kunnen met decor en tekst. Korte en krachtige opdrachtjes die in elke klas toepasbaar zijn zonder enige kennis. Wat is eigenlijk een projectie en kan de oude overheadprojector of een lamp input geven aan de leerlingen?
Youtube en screenshots: media en beeld
Elke generatie en cultuur heeft zo zijn eigen favoriete bands, zangers en acteurs. Daar waar ik aan de tv gekluisterd zat bij de A-team, kijken ze nu naar graag in de ogen van Dylan Haegens of naar tutorials van Fortnight op Youtube.
Hoe kan je elke leerling zijn eigen smaak en interesse op youtube op een originele manier laten vastleggen in een beeldend kunstwerk? Derrick Adams deed het ons voor en leert ons nog veel meer over identiteit en culturele identiteit. Ideaal voor leerkrachten die veel nationaliteiten en culturen in hun klas hebben!
De idee van deze vorming is om zelf creatief om te gaan met digitale input in beeldende werken, gecombineerd met de andere muzische domeinen zodat het een totaal project wordt: hedendaags en up to date, ideaal om de nieuwe doelen toe te passen!
Wat neem je mee?
Een syllabus met uitgewerkte opdrachten en inspiratie, gelinkt aan alle muzische domeinen. De praktijkervaring, we maken en doen alles zelf in deze vorming! Een korte blik op andere kunstenaars met de juiste linken naar hun websites, informatie en ideeën.
Wie geeft dit?
Inge Vanhoof, creatieve duizendpoot van Bazarts, muzocoach, docente beeld.
Inbegrepen: een zelfgemaakte lunch, tussendoortjes, koffie, thee en water.
Doelgroep: derde graad lager onderwijs, secundair onderwijs, bijzonder secundair onderwijs
Toon kaart
Hangar Bazarts
Lummense Kiezel 68b
3510 Kermt (Hasselt)
Originele datum:
- Basisonderwijs (lager en kleuter)