Dilemma 44-45 - Een interactieve les met Dorianne Aussems (MNM) over de bevrijding van Antwerpen
Ontdek een nieuwe, kant-en-klare, interactieve les over de bevrijding van Antwerpen na de Tweede Wereldoorlog. Met welke dilemma’s kregen Antwerpenaren destijds te maken? En herkennen jongeren zich hier vandaag de dag nog in?
Via een webpagina kijken en luisteren de leerlingen naar historische fragmenten uit de bevrijdingsperiode. MNM-dj Dorianne Aussems gidst hen door de les. Hoe denken de leerlingen over de dilemma’s? Met deze les krijgen de leerlingen een introductie op de bevrijding van Antwerpen na de Tweede Wereldoorlog. Ook worden zij uitgedaagd een standpunt in te nemen. Hoe denken zij over veiligheid, vrijheid, honger, rouw en veerkracht?
Het les- en audiopakket zijn via een webpagina in de klas af te spelen. De handleiding (PDF) voor de leerkracht geeft extra uitleg en achtergrondinformatie.
Dilemma 44-45 is geschikt voor leerlingen van 2e en 3e graad secundair onderwijs. Met tips uit de handleiding vertaal je de dilemma’s op maat van de klas. Per graad sluit deze les aan bij een selectie van de vooropgestelde eindtermen/sleutelcompetenties.
Praktisch
Kant-en-klare interactieve les, over de bevrijding van Antwerpen
Voor wie: alle leerlingen uit het secundair onderwijs (met name 2e en 3e graad)
Duur: 1 lesuur (uitbreiding mogelijk)
Nodig: klaslokaal, smartboard/beamer (met geluidsboxen)
Prijs: gratis
Toon kaart
Online
We blijven in ons kot
2000 Antwerpen
Originele datums:
-
eerste graad
- 1ste leerjaar A
- 1ste leerjaar B
- beroepsvoorbereidend leerjaar
- BSO
-
derde graad
- TSO
- KSO